Polacy z roku na roku stają się bardziej świadomymi konsumentami, zwracając coraz większą uwagę na to, co wkładają do koszyka. Carrefour realizując swoją strategię transformacji żywieniowej zachęca klientów do zmiany sposobu odżywania, w myśl zasady „Jedz mniej, ale lepiej”.
Nasza sieć chce zagwarantować wszystkim Polakom stały dostęp do świeżych produktów od zaufanych i lokalnych dostawców, a także certyfikowanych produktów BIO w przystępnych cenach. W ramach naszych działań nie tylko zachęcamy klientów do częstszego spożywania produktów ekologicznych, ale także wspieramy rozwój rynku żywności BIO w Polsce, polskich rolników oraz edukujemy na temat korzyści ze spożywania produktów ekologicznych polskie społeczeństwo.
Zgodnie z obowiązującym prawem w krajach Unii Europejskiej określenia „bio” (biologiczny), „organic” (organiczny) i „eko” (ekologiczny) odnoszą się do żywności, która powstała na bazie surowców pochodzących z rolnictwa ekologicznego, produkowanej w regularnie kontrolowanych i certyfikowanych gospodarstwach, zakładach i przetwórniach.
Tylko produkty wytworzone w ten ściśle określony sposób i stale kontrolowane, mogą otrzymać unijny znak żywności ekologicznej, czyli tzw. eko-liść. Tylko produkty oznaczone tym znakiem, zawierającym: kod państwa jednostki certyfikującej, wyróżnik statusu (BIO, EKO, ORG) oraz numer jednostki certyfikującej, można nazywać produktami ekologicznymi.
Producenci, aby mogli opatrzeć wyprodukowaną przez siebie żywność „eko-certyfikatem”, muszą spełnić ściśle określone warunki oraz pozytywnie przejść szczegółowe coroczne kontrole swojego gospodarstwa oraz wytwarzanych produktów.
Gospodarstwa rolne, które chciałyby rozpocząć uprawę np. warzyw ekologicznych, a wcześniej uprawiały je w konwencjonalny sposób, wykorzystując m.in. środki ochrony roślin, muszą odczekać nawet do 3 lat. Ten czas jest potrzebny na zneutralizowanie stosowanej wcześniej chemii w glebie. Żywność ekologiczna to taka, w której do uprawy nie stosuje się żadnych środków chemicznych, a jedynie naturalne nawozy i zabiegi ochronne. Produkty ekologiczne są regularnie badane na ich obecność i jeżeli zostaną one wykryte w składzie, producent traci swój certyfikat ekologiczny.
Z obostrzeniami spotkają się także hodowcy zwierząt. Ekologiczny chów zabrania m.in. stosowania pasz przemysłowych wzbogaconych o syntetyczne dodatki. Dodatkowo hodowca ma obowiązek zadbać o dobrostan zwierząt. Muszą mieć one zapewniony ruch na świeżym powietrzu, a także dość miejsca w pomieszczeniach, w których zamykane są na noc. Zwierzęta w hodowli ekologicznej muszą mieć zapewniony stały dostęp do wody i pasz, a także wystarczającą ilość światła i naturalną ściółkę.
Co więcej, żywność ekologiczna wymaga także szczególnego przechowywania, transportu czy przetwarzania. Zabronione jest stosowanie sztucznych barwników, wzmacniaczy smaku, konserwantów, a także modyfikacji genetycznych. Nie wolno jej przechowywać w pojemnikach czy pomieszczeniach powstałych z toksycznych materiałów, jak również nie można jej sprzedawać razem z żywnością tradycyjną.
Ściśle kontrolowany i nadzorowany proces produkcji żywności bio, a także zakaz stosowania sztucznych dodatków oraz środków ochronnych, ma duży wpływ nie tylko na jakość i smak produktów ekologicznych, ale także na ich wartości odżywcze. Jak dowodzą badania przeprowadzone na Johns Hopkins University, warzywa i owoce, które pochodzą z ekologicznych upraw, mają znacznie więcej dobrych dla zdrowia polifenoli i antocyjanów. Związki te zwalczają wolne rodniki, które przyczyniają się do rozwoju nowotworów, a także wspomagają działanie układu krążenia. Warzywa i owoce bio są bogatsze w błonnik pokarmowy, witaminę C, żelazo oraz fosfor. Do tego zawierają znacznie mniej szkodliwych metali ciężkich, w tym kadmu.
Wraz z rozwojem i wzrostem popularności oferty produktów ekologicznych, na rynku pojawia się coraz więcej takich, które się pod nie podszywają. Zdarza się, że nieuczciwi producenci używają określeń nawiązujących do żywności ekologicznej, jak np. „100 proc. naturalny” lub “prosto z natury”. Zwykle są to jedynie chwyty marketingowe, które mają zachęcić nas do zakupu. Aby uniknąć zakupu produktów udających bio, należy dokładnie przeczytać etykietę. Każdy produkt ekologiczny powinien być oznaczony w nazwie słowem “eko”, “bio” lub “organic” oraz unijnym logo eko-liścia z kodem państwa jednostki certyfikującej, wyróżnikiem statusu (BIO, EKO, ORG) oraz numerem jednostki certyfikującej. Należy zwrócić także uwagę na skład danego produktu - im dłuższy, tym powinien bardziej wzbudzić naszą uwagę i czujność.
Jednym z filarów strategii transformacji żywieniowej Carrefour ogłoszonej w 2018 roku jest demokratyzacja żywności ekologicznej, tak aby stała się ona bardziej przystępna cenowo i szerzej dostępna dla polskich konsumentów.
Jedną z największych przeszkód na drodze rozwoju polskiego rolnictwa ekologicznego jest cena żywności ekologicznej. Chcąc promować rozwój rolnictwa ekologicznego w Polsce, aby dostępność produktów była większa, a ceny bardziej korzystne, Carrefour wraz z międzynarodową Fundacją Carrefour w latach 2018 - 2021 przekazali ponad 1,6 miliona złotych wsparcia dla polskich rolników w zakresie ich przekształceń na rolnictwo ekologiczne. W tym celu Carrefour wdrożył projekty grantowe dla rolników zainteresowanych eko rolnictwem, które realizowane były przez organizacje pozarządowe.
Chcąc promować rozwój rolnictwa, w tym rolnictwa ekologicznego w Polsce, Carrefour zapewniał długotrwałe wsparcie finansowe od Fundacji Carrefour dla polskich rolników w zakresie przekształceń gospodarstw konwencjonalnych na ekologiczne. W tym celu sieć wdrożyła na polskim rynku nowy projekt - granty dla rolników zainteresowanych ekorolnictwem. Wsparcie to jest możliwe dzięki dedykowanym projektom grantowym realizowanym przez działające w Polsce organizacje pozarządowe ze środków przekazanych im przez Fundację Carrefour.
W ostatnich latach Carrefour podjął szereg działań w Polsce, aby upowszechniać konsumpcję produktów bio oraz promować polskich rolników ekologicznych, tak aby wzmocnić ich pozycję na polskim rynku spożywczym.
Pod koniec 2018 roku Carrefour Polska zainicjował pierwszą na polskim rynku Koalicję na rzecz Rozwoju Rynku Żywności BIO, której celem była budowa potencjału rolnictwa i przetwórstwa ekologicznego oraz wzmocnieniu tego segmentu w Polsce. Członkowie koalicji podejmowali konkretne działania, przyczyniające się do rozwoju rynku bio w Polsce.
Działania Carrefour Polska, które zostały już zrealizowane jako wkład w rozwój Koalicji:
Członkami założycielami wraz z Carrefour Polska są przedstawiciele Polskiej Izby Żywności Ekologicznej, Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego oraz stowarzyszenia EKOŁAN. Koalicja została powołana pod patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. W 2020 roku do Koalicji dołączył bank BNP Paribas, Polskie Wydawnictwo Rolnicze oraz jednostka certyfikująca Bioekspert.
Zrealizowane inicjatywy członków Koalicji na rzecz BIO to:
Carrefour rozwija w Polsce sklepy pod marką Carrefour BIO, aby ułatwić polskim konsumentów dostęp do certyfikowanych produktów ekologicznych w atrakcyjnych cenach. Pierwszy w kraju wolnostojący sklep Carrefour BIO otwarty został 15 listopada 2019 r. Konsumenci dbający o zdrowy styl życia i szukający produktów wysokiej jakości znajdą na półkach sklepowych bogatą ofertę certyfikowanych produktów ekologicznych. W ofercie sklepów Carrefour BIO prawie 90% produktów to artykuły certyfikowane. Nie brakuje jednak w nim również produktów bezglutenowych, bez laktozy, bez dodatku cukru, dietetycznych, wegańskich czy wegetariańskich. Około 60 % produktów w sklepach Carrefour BIO to produkty polskie.
Carrefour kontynuuje rozwój w Polsce sklepów Carrefour BIO, jednak powstają one już nie jako wolnostojące obiekty, ale w tzw. modelu “store in store”, czyli jako wydzielona część hipermarketów Carrefour. W ich ofercie klienci znajdą szeroki wybór certyfikowanych żywności BIO, a także kosmetyków i środków czystości.
Drugim filarem działań Carrefour w ramach demokratyzacji żywności BIO jest zwiększenie świadomości konsumentów dot. oferty żywności ekologicznej. W ramach tego obszary nasza sieć zrealizowała szereg kampanii edukacyjnych promujących walory żywności ekologicznej wśród klientów, a także własny kongres poświęcony promocji i edukacji rolnictwa i żywności ekologicznej w Polsce.
W czerwcu 2019 roku Carrefour zorganizował międzynarodowy kongres Rolnictwa ECO FOOD 360. Było to jedno z największych tego typu wydarzeń w Polsce. Wzięło w nim blisko 400 gości, w tym eksperci z zagranicy. Celem kongresu było propagowanie wiedzy na temat walorów żywności ekologicznej wśród rolników konwencjonalnych, producentów i przetwórców żywności, instytucji rządowych i pozarządowych, liderów opinii, mediów oraz konsumentów.
Kampania marketingowa „BIO na zdrowie” zrealizowana w 2019 r., koncentrowała się na działaniach edukacyjnych dla klientów w zakresie żywności ekologicznej i jej wpływie na zdrowie oraz współpracy z influencerami, a także z ekspertem merytorycznym kampanii – prof. dr hab. Ewą Rembiałkowską z SGGW w Warszawie. Kampania obejmowała:
spoty telewizyjne i radiowe, działania digitalowe w mediach społecznościowych o charakterze edukacyjnym, w tym w ramach współpracy z blogerką Bakusiowo i ekspertem SGGW, katalogi Carrefour z ofertą produktów ekologicznych z gwarancją najniższej ceny, wzbogacone o materiały poradnikowe, warsztaty kulinarne bio dla influencerów oraz dodatkowe materiały edukacyjne na temat bio dystrybuowane w sklepach.
Fundacja Carrefour udzieliła wsparcia finansowego w wysokości ponad 730.000 złotych Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie na realizację ogólnopolskiego programu „BIO dla Mamy i Dziecka” w latach 2019-2022), którego celem było edukowanie na temat żywności ekologicznej i jej znaczenia w codziennej diecie. Projekt skierowany był do kobiet w ciąży, matek dzieci do lat 6, a także m.in. nauczycielek żłobkowych i przedszkolnych oraz pielęgniarek i lekarek prowadzących szkoły rodzenia z terenu Polski wschodniej. Projekt został zrealizowany pod patronatem ówczesnego Ministerstwa Restrukturyzacji i Rozwoju Wsi oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej.
W październiku 2020 r. Carrefour zainicjował we współpracy z TVN kampanię MądrzeJEMY zachęcającą do zdrowej diety. Bohaterami programu byli zwykli Polacy, którzy chcieliby jeść lepiej i mądrze kupować. Formuła programu w ciekawy i angażujący sposób przedstawiała fakty i mity o zdrowym żywieniu poprzez eksperymenty dietetyczne i pokazywanie dobrej żywności, w tym żywności ekologicznej, u polskich rolników i hodowców, m.in. podczas wizyt u producentów, którzy do Carrefour dostarczają między innymi jajka od szczęśliwych kur oraz wytwarzane tradycyjnymi metodami miody, warzywa czy suszone owoce.
Programowi towarzyszyła akcja handlowa w postaci promocji na artykuły ze Zdrowej Półki oraz produkty marki Jakość z Natury i Carrefour BIO, a także konkursy z nagrodami nawiązujące do tematyki programu.
W 2022 roku Carrefour zrealizował jeszcze 3 sezony programu Mądrzejemy w stacji TVN.