Realizując swoją strategię transformacji żywieniowej, Carrefour podejmuje szereg działań, aby zapewniać klientom stały dostęp do lokalnych produktów pochodzących od zaufanych polskich dostawców. Nasza sieć zainicjowała w Polsce projekty, których celem jest maksymalne skrócenie łańcucha dostaw i rozwój współpracy z lokalnymi producentami.
Rozwój współpracy z dostawcami lokalnymi jest jednym z filarów strategii zrównoważonego rozwoju Carrefour Polska w obszarze handlowym. Współpracuje obecnie w Polsce z 3500 dostawców handlowych. Ponad 400 z nich, czyli nawet co dziewiąty dostawca naszej sieci w Polsce, to lokalny rolnik lub mały producent żywności, dostarczający swoje produkty nawet tylko do jednego sklepu Carrefour.
Współpraca z producentami lokalnymi to nie tylko okazja do wspierania lokalnej przedsiębiorczości, ale także możliwość ograniczenia wpływu na środowisko naturalne, dzięki tzw. krótkim łańcuchom dostaw. Średnio żywność w Unii Europejskiej pokonuje ok. 170 km od producenta do sklepu. W naszym modelu współpracy z lokalnymi producentami odległość ta wynosi 50 kilometrów.
To co wyróżnia Carrefour to także uproszczona umowa o współpracy, którą podpisują producenci lokalni. Oferujemy umowę, z prostym modelem rozliczeniowym, bezpośrednimi dostawami do najbliższego sklepu oraz z gwarancją odbioru zakontraktowanych ilości. Umowa uwzględnia także sezonowość zbiorów oraz procesu produkcji, a sprzedaż produktów można rozpocząć już w ciągu 48 godzin od jej podpisania. Jest to jedna z najbardziej transparentnych na rynku ofert dla małych rolników, producentów czy dostawców.
Nasza sieć współpracuje z lokalnymi dostawcami we wszystkich 16 województwach w Polsce. Dostarczają oni swoje produkty do ponad 200 sklepów Carrefour, zlokalizowanych w ponad 100 polskich miastach. Wśród produktów dostarczanych przez małych lokalnych przedsiębiorców i rolników obok warzyw i owoców, znajdują się także nabiał, pieczywo i wędliny, gotowe dania garmażeryjne, konserwy, przetwory, a nawet produkty niespożywcze, jak np. książki czy wyroby rękodzielnicze. W samym 2023 roku Carrefour sprzedał ok. 13 milionów sztuk produktów lokalnych.
W 2020 roku Carrefour, jako jedna z pierwszych dużych sieci handlowych, uruchomił w Polsce koncept “Prosto z Pola do 50km”. Jego założeniem było nawiązanie i rozwój bezpośredniej współpracy z lokalnymi rolnikami, prowadzącymi swoje gospodarstwa w najbliższym otoczeniu konkretnego hiper- lub supermarketu (w promieniu do 50 km). Celem programu było pozyskanie dla klientów ultraświeżych produktów lokalnych, z pominięciem magazynu centralnego, w ramach dostaw bezpośrednich i skracania łańcucha logistycznego.
“Kupujemy Lokalnie” to rozwinięcie programu “Prosto z Pola do 50 km”. W jego ramach Carrefour chce pozyskiwać z lokalnego rynku nie tylko warzywa i owoce, ale także wszelkie lokalne produkty z kategorii food i non-food, które powstają w promieniu nie więcej niż 50 km od lokalnego sklepu Carrefour.
Co warte podkreślenia, Carrefour skrócił i uprościł procedurę wprowadzania produktów do sieci dla rolników i producentów biorących udział w projekcie. Po poprawnym złożeniu dokumentów, sprzedaż w naszej sieci można rozpocząć już po 48 godzinach od podpisania umowy.
Carrefour Polska inwestuje w rozwój przedsiębiorczości wiejskiej nie tylko poprzez dwa swoje ogólnopolskie programy handlowe skierowane do lokalnych rolników, ale także przez program “Smakujemy Lokalnie”, którego celem jest aktywizacja kobiet mieszkających na wsi, a także promocja polskiej tradycji kulinarnej. Program ten realizowany od 2022 roku przyczynia się również do zacieśniania relacji w ramach małych społeczności lokalnych na terenie całej Polski.
Program “Smakujemy Lokalnie” to zapoczątkowany w 2022 roku długoterminowy program Carrefour skierowany do Kół Gospodyń Wiejskich z całej Polski, a także małych i średnich rolników oraz wytwórców i producentów lokalnych produktów spożywczych. W jego ramach Carrefour zwraca uwagę na wartości polskiej tradycji kulinarnej, promuje polskie dziedzictwo kulinarne, a także powrót do historii polskiej gościnności.
Program jest odpowiedzią na potrzebę rozbudowy asortymentu produktów lokalnych i regionalnych w swoich sklepach oraz skupienie się na skracaniu łańcuchów dostaw.
Pierwsza edycja programu odbyła się na przełomie 2022 i 2023 roku. Jej założeniami było:
Druga edycja konkursu „Smakujemy lokalnie” skierowana była do Kół Gospodyń Wiejskich oraz do lokalnych producentów żywności. Odbyła się ona na przełomie 2023 i 2024 roku. Jej założenia to: