
Dzięki planowi Carrefour 2026 Grupa wraca do swojego pionierskiego ducha, aby oferować lepsze usługi dla klientów w oparciu o dwa filary:
1. Zobowiązanie do bycia jak najbardziej dostępnym dla wszystkich klientów
Aby pomóc klientom w radzeniu sobie z wyzwaniem związanym z siłą nabywczą pieniądza oraz zwalczaniu zmian klimatycznych, Carrefour ogłasza następujące inicjatywy:
Potwierdzenie naszych silnych ambicji w zakresie e-commerce – Carrefour potwierdza swój cel wskaźnika GMV (wartość towaru brutto) e-commerce na poziomie 10 mld EUR w 2026 r. oraz wzrost stałych dochodów operacyjnych z działalności e-commerce o 200 mln EUR w 2026 w porównaniu do 2021 r.
2. Budowanie firmy przyszłości
W celu uzyskania jeszcze lepszych wyników, Carrefour wprowadza innowacje w zakresie swojej organizacji, nowych biznesów oraz inicjatyw społecznych:
Zwiększenie liczby inwestycji dla podniesienia wartości firmy
Carrefour zwiększa tempo swoich rocznych inwestycji do 2 mld euro (w porównaniu do 1,7 mld euro obecnie) i ustalił cel wygenerowania ponad 1,7 mld euro wolnych przepływów pieniężnych netto do 2026 r.
Prezes Alexandre Bompard zadeklarował: “Na przestrzeni pięciu lat przeprowadziliśmy bardzo głęboko transformację Carrefour, umieszczając klienta w centrum naszego modelu, a także wróciliśmy na ścieżkę rentownego wzrostu, opierając strategię firmy o nasz raison d'être, czyli transformację żywieniową dla wszystkich. Chciałbym podkreślić ogrom pracy wszystkich zespołów, która umożliwiła Carrefour osiągnięcie celów swojego planu strategicznego.
Dzisiaj otwieramy nowy rozdział transformacji Grupy. Carrefour 2026 to plan ofensywy rynkowej realizowany w obliczu inflacji i zmian klimatycznych. Dzięki naszemu modelowi omnikanałowemu zaprezentowanemu podczas Dnia Cyfrowego Carrefour, jesteśmy dziś firmą znajdującą się na najlepszej możliwej pozycji do stawienia czoła kryzysom oraz odpowiedzi na nowe oczekiwania konsumentów.
Dzięki Carrefour 2026 przyspieszamy naszą transformację poprzez zobowiązanie, by jak najbardziej dostępnym dla naszych klientów, budować firmę przyszłości oraz konsolidować nasz model zrównoważonego rozwoju. Jest to bardzo ambitny plan, którego realizacją będziemy sterować poprzez szczegółowe cele operacyjne i finansowe, a także socjalne.
Mamy zaufanie do siły naszego modelu, dlatego będziemy jeszcze mocniej inwestować w nasze biznesy i sklepy, stale zwiększając przepływy pieniężne.
Reasumując, Carrefour 2026 to plan tworzący wartość dla wszystkich.”
Dzięki planowi „Carrefour 2022” firma wróciła na silną pozycję
Po transformacji przeprowadzonej zgodnie z planem “Carrefour 2022”, Grupa odzyskała centralne miejsce oraz silną pozycję w światowym handlu detalicznym. Transformacja ta została oparta o następujące elementy:
• Raison d'être – pozycję lidera Transformacji Żywieniowej dla wszystkich – manifestowana w sklepach kampaniami „Act for Food”.
• Klient powrócił do serca naszego modelu dzięki codziennemu monitoringowi wskaźnika NPS® na wszystkich szczeblach organizacji.
• Ambicja – by być światowym liderem w branży Digital Retail – manifestowana poprzez:
• Przeformułowana oferta handlowa dzięki następującym elementom:
• Skuteczne przestawienie się geograficzne na Europę i Amerykę Łacińską dzięki:
• Kulturze osiągania wyników, która umożliwiła:
Sukces tego planu umożliwił Grupie poprawę swojego profilu handlowego, ekonomicznego i finansowego:
• Przyspieszenie generowania wolnych przepływów pieniężnych netto do ponad 1 mld EUR rocznie
• Zmienioną politykę wynagradzania akcjonariuszy poprzez płatność dywidendy zwykłej w całości w gotówce (zamiast częściowej płatności w akcjach) oraz regularny wykup akcji od 2021 r.
„Carrefour 2026" – nowy cel stania się firmą przyszłości jak najbardziej dostępnym dla wszystkich klientów
Na bazie tych osiągnięć Carrefour przyspiesza swoją transformację w myśl zasady raison d'être: „bycie liderem transformacji żywieniowej dla wszystkich”. Nasz model „Digital Retail Company" został opracowany w listopadzie 2021 r. Stanowi on matrycę obecnego nowego rozdziału transformacji Grupy. Plan Carrefour 2026 udziela konkretnych odpowiedzi w kontekście inflacji i kryzysu klimatycznego, kapitalizując możliwości oferowane przez rewolucję cyfrową.
I/ Zaangażowanie w udostępnianie najlepszych produktów wszystkim naszym klientom
Dzięki sukcesowi komercyjnemu osiągniętemu w ostatnich latach, Grupa posiada obecnie lojalną i szybko rosnącą bazę klientów. Carrefour zamierza kapitalizować swoje mocne strony i skonsolidować swój model biznesowy dzięki jego uproszczeniu.
1. Wyróżniająca się oferta, odzwierciedlająca raison d'être
Ustawienie naszej marki własnej w centrum modelu handlowego
Produkty marki Carrefour stanowią strategiczną dźwignię do wyróżnienia się i uzyskania konkurencyjnej pozycji na rynku. Znane przez klientów ze swojej jakości, odpowiadającej jakości marek krajowych, a także ze swojej konkurencyjnej ceny, stanowią skuteczną odpowiedź na inflację. Produkty Simpl' są atrakcyjniejsze cenowo niż produkty oferowane w dyskontach.
• Grupa będzie nadal rozwijać i promować swoją gamę produktów marki, aby osiągnąć cel ich sprzedaży na poziomie 40% sprzedaży żywności w 2026 r. (w porównaniu do 33% w 2022 r.), tj. prawie co drugi produkt sprzedawany w sklepach.
Wsparcie dla zrównoważonego rolnictwa oraz więcej trendów odpowiedzialnej konsumpcji
Oczekiwania klientów dotyczące zdrowej żywności ewoluują, wykraczając poza żywność organiczną i rozszerzając się na kwestie krótkich obiegów, pozyskiwania lokalnego oraz produktów zrównoważonego rolnictwa. W ramach wsparcia dla tego kierunku rozwoju Grupa podejmie następujące działania:
• Podwojenie liczby dostaw warzyw i owoców w ramach bardzo krótkich obiegów (dostawcy zlokalizowani w promieniu 50 km od sklepów) w Europie
• Uruchomienie formatu sklepów oferujących lokalne świeże produkty z okolicy pod marką „Potager City" we Francji
• Zwiększenie sprzedaży produktów pochodzenia roślinnego w Europie do 500 mln EUR do 2026 r. (+65% w porównaniu do 2022 r.)
• Rozwój sprzedaży luzem – docelowo 150 mln EUR do 2026 r. (pięciokrotność w porównaniu do 2022 r.)
Dzięki tym inicjatywom Grupa zamierza osiągnąć cel 8 mld EUR sprzedaży certyfikowanych produktów zrównoważonych do 2026 r. (+40% w porównaniu do 2022 r.).
2. Omnikanałowość, wyjątkowa oferta usług
Dzięki technologii cyfrowej klienci Grupy korzystają z prostszych i lepszych rozwiązań w ramach
wyjątkowego ekosystemu Carrefour: sklepy w wielu formatach, odbiór produktów zamawianych elektronicznie w sklepie, albo dostawy do domu, a także usługi handlowe i finansowe. Na życzenie klienci Carrefour mogą być rozpoznawani na każdym etapie i korzystać z spersonalizowanych korzyści.
Klienci korzystający z omnikanałowości są bardziej przywiązani do marki. Ich konsumpcja jest średnio o 27% większa niż innych klientów od pierwszego zakupu e-commerce, przy czym charakteryzują się wyższym wskaźnikiem zatrzymania (97%) niż klienci z samych sklepów, co potwierdzono w 2022 r.
Grupa potwierdza swój cel, by w 2026 r. klienci omnikanałowi stanowili 30% ogółu klientów Carrefour, w porównaniu do 11% w 2021 r. W tym celu Carrefour będzie nadal wzbogacał swój ekosystem omnikanałowy, a w szczególności jego zastosowania: bardziej spersonalizowane oferty, rozwiązania cyfrowe dla lepszej konsumpcji lub rozwiązania „antyinflacyjne” oraz cyfryzację wszystkich usług, katalogów, paragonów, kuponów i voucherów.
Wzmocnienie oraz przyspieszone uruchomienie formatów dyskontowych
• Hipermarket: pierwszy format dyskontowy w centrum naszego ekosystemu omnikanałowego. We wszystkich swoich hipermarketach oraz również poza Europą Carrefour uruchomi ukierunkowaną na konkurencyjność i produktywność metodę „Maxi”, która sprawdziła się w ostatnim roku, a która sprawia, że sklepy skupiają się na kluczowych potrzebach swoich klientów w zależności od obszaru, na przykład:
- Przystosowana i uproszczona oferta żywnościowa: redefinicja asortymentu dzięki danym, lepszej widoczności, a także dostępności marki Carrefour oraz niskim cenom, przystosowanym opakowaniom, opracowaniu kompletnej gamy produktów z całego świata. Do tego należy dodać 20% zmniejszenie asortymentu, co umożliwia lepszą czytelność produktów na półkach, zwiększone zakupy, a także uproszczenie operacji (zarządzanie zapasami, przepływy logistyczne, a także uzupełnianie towarów na półkach).
- Umasowione i czytelniejsze produkty niespożywcze: zwiększenie udziału produktów marki własnej do 50% stałego asortymentu w 2026 r. (w porównaniu do 32%), zmniejszenie asortymentów (-40% stałych produktów) w celu poprawy czytelności oraz dodanie produktów sezonowych i generalizacja przestrzeni „In & Out”.
Atacadao oferuje konkretne odpowiedzi na wyzwania związane z siłą nabywczą pieniądza, które okazały się bardzo skuteczne.
Carrefour ogłasza również:
Ponadto Grupa nadal rozwija sieć Supeco, zwłaszcza w Hiszpanii, by docelowo osiągnąć stan 200 sklepów do 2026 r. (+80 w porównaniu do 2022 r.).
Dalsza ekspansja sklepów convenience
Potwierdzenie naszych ambicji dotyczących e-commerce
Wzbogacenie oferty usługowej
Carrefour rozwija swoją ofertę usług w oparciu o swój model omnikanałowy, co przyczynia się do budowania lojalności klientów. Oferta jest zdigitalizowana i lepiej zintegrowana z naszym procesem zakupowym. Wykorzystanie danych klientów umożliwia lepsze targetowanie operacji handlowych oraz kontrolę kosztów związanych z zarządzaniem ryzykiem.
Oferowane usługi finansowe i handlowe są stale zdigitalizowane i coraz lepiej integrowane z procesem zakupowym. Wykorzystanie danych klientów umożliwia lepsze targetowanie operacji handlowych oraz kontrolę kosztów związanych z zarządzaniem ryzykiem.
Pomimo trudniejszych warunków ekonomicznych niż 2021 r. Carrefour potwierdza, że strategia cyfrowa dla usług finansowych powinna wygenerować w 2026 r. dodatkowe Stałe Dochody Operacyjne na poziomie 200 mln EUR w porównaniu do 2021 r.
3. Mobilizacja ekosystemu do zwalczania zmian klimatycznych
W celu sprostaania oczekiwaniom klientów oraz ze względu na fakt, iż globalne ocieplenie stanowi poważny problem, Carrefour odnawia swoje zobowiązania do transformacji klimatycznej i przyspiesza ich realizację. Carrefour uzyskał dużą wiarygodność jako pionier w opracowywaniu i monitorowaniu inicjatyw CSR i zmiany żywieniowej w sektorze swojej działalności. Carrefour znajduje się w czołówce ratingów pozafinansowych w branży w skali globalnej. W obliczu coraz trudniejszych wyzwań związanych z klimatem Carrefour zwiększa swoje zobowiązania:
II/ Budowanie firmy przyszłości
Innowacyjność stanowi podłoże historii i kultury Carrefour. Dzięki planowi Carrefour 2026, w pionierskim duchu organizacji Grupa uruchamia nowe inicjatywy w europejskich rozwiązaniach sprzedażowych w aspekcie swojej organizacji, optymalizacji swoich aktywów cyfrowych oraz nieruchomości, a także w aspekcie oszczędności energii i produkcji.
1) Wdrożenie nowej, prostszej organizacji
Carrefour wdroży prostszą i bardziej wydajną organizację, która wygeneruje oszczędności, co przyczyni się do większej konkurencyjności i innowacyjności Grupy. Gdzie to możliwe, Carrefour będzie opierać się na dobrych praktykach wypracowanych przez swoje franszyzy.
Ambicje te uzupełniają już realizowane inicjatywy, które będą kontynuowane, co przyczyni się do osiągnięcia celu 4 mld EUAR oszczędności do 2026 r.
Dzięki wkładowi naszych franczyzobiorców oraz sklepów dzierżawionych w rozwój i wyniki Grupy, szczególnie od 2018 r., Carrefour stawia na rozwój franczyzy jako istotnego modelu swojej działalności.
Carrefour łączy siły z Publicis, by stać się liderem rynku Retail media w Europie i Ameryce Łacińskiej.
Uwzględniając sukces platformy Carrefour Links od jej uruchomienia w 2021 r., która już zdobyła blisko 300 klientów, a także potwierdzenie ogromnego potencjału tej działalności, Carrefour łączy siły z Publicis, by stworzyć lidera w sektorze Retail media.
W ostatnich latach spółka Publicis zbudowała potężną technologię ukierunkowaną na Retail media, szczególnie po przejęciu Epsilon i CitrusAd. W czerwcu 2022 r. Publicis uruchomiła pierwszą w branży platformę Retail media łączącą w sobie rozwiązania on-site i off-site.
Partnerska współpraca Carrefour i Publicis przybierze formę spółki joint venture z 51% udziałów Carrefour.
Ten nowy podmiot będzie wykorzystywać zarówno zaawansowane technologie Publicis, jak i wiedzę i doświadczenie Carrefour w sektorze Retail media, w celu stworzenia mocnego gracza na tym rynku o ogromnym potencjale rozwojowym. Działalność obejmie cały łańcuch wartości Retail media, od stworzenia wykazu produktów po pełny marketing rozwiązań dla reklamodawców i miejsc robienia zakupów, pokrywając zasięgiem geograficznym Europę kontynentalną, Brazylię i Argentynę. Spółka ta umożliwi Carrefour przesunięcie się w górę łańcucha wartości i zdobycie nowych obszarów geograficznych w Retail media. Umożliwi to nam również pozyskanie partnerów detalicznych z innych branż, centrów usługowych oraz platform e-commerce posiadających własne bazy klientów.
Ta nowa inicjatywa umożliwi spółce przekroczenie celu 200 mln EUR dodatkowych Stałych Dochodów Operacyjnych do 2026 r. (w porównaniu do 2021 r.) ogłoszonego podczas Digital Day.
Maksymalizacja wartości nieruchomości Grupy
Produkcja energii fotowoltaicznej i zmniejszenie zużycia energii
Wzmacnianie inkluzywności
Jako jeden z największych prywatnych pracodawców w każdym z krajów prowadzenia działalności, Carrefour ponosi szczególną odpowiedzialność w kwestii inkluzywności:
Wzmocnienie spójności Grupy
Lepszy model konkurencyjny tworzący większą wartość
Dalsze pozyskiwanie udziałów w rynku dzięki większej konkurencyjności
Na podstawie ulepszonego modelu oraz jego projektów rozwojowych Carrefour ustanowił cel dalszego pozyskiwania udziałów w rynku w kluczowych obszarach geograficznych. By to osiągnąć, Grupa będzie regularnie inwestować w swoją konkurencyjność, szczególnie dzięki zasobom pozyskanym w wyniku realizacji planu oszczędności 4 mld EUR.
Ciągły wzrost Stałych Dochodów Operacyjnych
Dynamika wzrostu w połączeniu z zoptymalizowanym modelem biznesowym oraz synergiami przewidywanymi w wyniku integracji Grupo BIG (2 mld BRL EBITDA przewidywane w 2025 r.) przyczyni się do wzrostu EBITDA oraz Stałych Dochodów Operacyjnych.
Wzrost inwestycji rocznych
By wdrożyć ten nowy plan strategiczny, Carrefour zwiększa swój roczny budżet inwestycyjny do 2,0 mld EUR rocznie (poprzednio 1,7 mld EUR) w celu:
Budżet ten będzie obejmować 600 mln EUR przeznaczonych na transformację cyfrową Grupy, jak ogłoszono podczas Digital Day.
Silny wzrost wolnych przepływów pieniężnych netto
Carrefour wykorzysta „kulturę gotówki” obowiązującą obecnie na wszystkich szczeblach organizacji, aby wzmóc generowanie środków pieniężnych. Do 2026 roku wzrost EBITDA Grupy zwiększy wolne przepływy pieniężne netto do poziomu ponad 1,7 mld euro.
Silny bilans
Grupa uważa, że jej silny bilans jest kluczowym atutem w obecnej sytuacji makroekonomicznej oraz w obliczu zmian zachodzących w branży. Carrefour zamierza utrzymać rating kredytowy „Solid Investment Grade” przez okres trwania planu.
Polityka alokacji kapitału
Wygenerowana środki pieniężne umożliwią coroczną wypłatę dywidendy, zwiększanej o co najmniej 5% rocznie.
Równolegle grupa będzie nadal prowadzić politykę wykupu akcji zainicjowaną w 2021 roku przy okazji wdrożenia rocznych programów.
Carrefour mógłby selektywnie wykorzystywać szanse ma średniej wielkości projekty wzrostu zewnętrznego na
swoich rynkach.
Mocny i odporny profil działalności
Plan Carrefour 2026 pozwoli wypracować silniejszy i bardziej odporny model działania, w szczególności dzięki: